Reklama

Sklepy robią coraz mniej promocji. Porównując rok do roku, spadek jest o blisko 20%

Analiza ponad 3 mln promocji, pochodzących z gazetek handlowych z dwóch ostatnich lat, wykazała, że w ub.r. było ich o ponad 17% mniej niż rok wcześniej. Najbardziej ubyło akcji rabatowych w sklepach z  art. dla dzieci - 87%. Duże spadki zaliczyły sieci RTV-AGD (-45%), a także sklepy z zakresu kultury i rozrywki (-38%). Z kolei największy wzrost odnotowały dyskonty (-12%). Na plusie znalazły się też sklepy typu DIY (+9%), sieci convenience (+2%), jak również hurtownie (+1%).

Reklama

Z ogólnopolskiego raportu "Indeks promocji gazetkowych w handlu 2019/20", przygotowanego przez Centrum Analiz Grupy AdRetail, międzynarodową agencję badawczo-analityczną Hiper-Com Poland i UCE RESEARCH, wynika, że w gazetkach wydanych na rynku w ub.r. było o 17,2% promocji mniej niż w 2019 roku. 

Jak informuje Anna Bednarek z UCE RESEARCH, największy spadek liczby promocji wykazały sklepy z art. dla dzieci - aż o 87%. Następne były sieci RTV-ADG z wynikiem 45%. Na trzecim miejscu znalazły się placówki z produktami z kategorii kultury i rozrywki (-38%). Dalej w zestawieniu były hipermarkety (-24%), drogerie i apteki (-11%), a na końcu - cash & carry oraz supermarkety (-4%)

Sieci, które odnotowały istotne spadki, w większości znajdują się w galeriach handlowych, a te okazały się największymi ofiarami obostrzeń. Ich częściowe zamknięcie miało duży wpływ na strategie promocyjne i nośniki publikacji. W tej sytuacji, w celu obniżenia kosztów retailerzy rezygnowali z druku gazetek handlowych, a w konsekwencji z promocji - wyjaśnia Yves Frerot z Hiper-Com Poland.

Z kolei największy wzrost liczby promocji zanotowały dyskonty (+12%). Następne w zestawieniu były sklepy typu DIY (+9%), sieci convenience (+2%), a potem - hurtownie (+1%).

Wzrost promocji w dyskontach, podczas gdy większość formatów była na minusie, to dobra wiadomość dla konsumentów, ale nie dla branży. Format ten wyraźnie i konsekwentnie od kilku lat wypycha z rynku całą szeroko pojętą konkurencję. Dlatego powinna ona wyciągnąć z tej analizy wielowarstwowe wnioski i na tej podstawie zbudować długofalowy plan. Im szybciej to zrobi, tym lepszy i trwalszy będzie tego efekt - komentuje Karol Kamiński. 


Podsumowując spadki i wzrosty, widać, że tylko 4 formaty z 11 odnotowały więcej promocji w ub.r. niż w 2019 roku. Przy tym skoki nie były tak duże jak ograniczenia. Jeżeli nie będzie kolejnego dłuższego lockdownu, to w I półroczu 2021 roku ilość promocji utrzyma się na podobnym, niskim poziomie. Jeśli gospodarka zostanie w pełni otwarta, to wzrosty mogą być mało zauważalne lub prawie niewidoczne. Natomiast w przypadku dalszego mrożenia gospodarki, w tym handlu, do końca roku spadki mogą przekroczyć łącznie nawet 25% - podsumowuje Anna Bednarek.

Raport "Indeks promocji gazetkowych w handlu 2019/20" został opracowany na podstawie analizy ponad 12,4 tys. gazetek handlowych z całego 2019 i 2020 roku. Łącznie monitoringiem objęto blisko 295 tys. stron i 9 mln cm2 powierzchni promocyjnej. Pod uwagę wzięto publikacje ze wszystkich dyskontów, hipermarketów, supermarketów, sieci convenience, cash & carry, hurtowni, drogerii i aptek, sieci DIY, RTV-AGD, sklepów dziecięcych i z art. z kategorii kultury i rozrywki.

Dane i statystyki

Badania

Raport powstał w wyniku pracy kilku niezależnych zespołów, w tym między innymi ekspertów z Centrum Analiz Grupy AdRetail, międzynarodowej agencji badawczo-analitycznej Hiper-Com Poland oraz platformy analityczno-badawczej UCE RESEARCH™ (należącej do brytyjskiej spółki doradczej UCE GROUP LTD.™). 

◉   Dane dotyczące promocji gazetkowych z okresu 2019 vs 2020
◉   161 przeanalizowanych sieci handlowych działających na terenie Polski (dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience, cash & carry, drogerie/apteki, hurtownie, sklepy z artykułami dziecięcymi, z dziedziny kultury i rozrywki oraz RTV-AGD i DIY) 

Ważne liczby (wykorzystane w analizie)

◉   12,4 tys. publikacji
◉   Ponad 3,1 mln promocji
◉   Przeszło 294 tys. stron
◉   Blisko 9 mln cm2 powierzchni

Zmiana liczby promocji w publikacjach gazetkowych w poszczególnych formatach w okresie 2019 vs 2020.
160 0540
150 8032
-17,2%
2019
2020
Cash&Carry
125 238
119 757
-4,4%
Convenience
120 589
123 217
+2,2%
Dyskonty
123 517
138 105
+11,8%
Hurtownie
477 157
483 572
+1,3%
Hipermarkety
293 786
224 016
-23,7%
RTV/AGD
26 909
14 760
-45,1%
Supermarkety
276 784
266 345
-3,8%
Artykuły dla dzieci
5 047
667
-86,8%
DIY
48 253
52 355
+8,5%
Apteki/Drogeria
79 923
70 783
-11,4%
Kultura i Rozrywka
23 337
14 455
-38,1%