Wstęp

Reklama

Szanowni Państwo,

serdecznie zapraszam do lektury raportu, który powstał w wyniku pracy kilku niezależnych zespołów.

Reklama

Eksperci z Centrum Analiz Grupy AdRetail, międzynarodowej agencji badawczo-analitycznej Hiper-Com Poland, platformy UCE RESEARCH, a także członkowie kapituły programu branżowego AdRetail Inspirio przeanalizowali ponad 2,3 mln promocji pochodzących z gazetek handlowych wydanych w I półroczu 2020 roku oraz w analogicznym czasie ubiegłego roku.  

Pod lupę wzięto wszystkie dostępne na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience, cash&carry, hurtownie. Ponadto sprawdzono drogerie i apteki, sieci DIY, RTV-AGD, 
a także sklepy z art. dla dzieci oraz kulturą i rozrywką.

Mam nadzieję, że opracowanie będzie dla Państwa pomocną lekturą i dawką ciekawych danych.

Sklepy robią coraz mniej promocji. Porównując rok do roku, liczba ich spadła o 15%

Raport Centrum Analiz Grupy AdRetail, Hiper-Com Poland i UCE RESEARCH wykazał, że w I półroczu br. w sklepach było o 15% mniej promocji niż rok wcześniej. Największy spadek, bliski 80%, odnotowały sklepy z art. dziecięcymi. Mocno na minusie były sieci ze sprzętem RTV-ADG - ponad 40%, a także hipermarkety - prawie 30%. Niewielkie redukcje przeprowadziły drogerie i apteki, cash&carry, supermarkety i convenience. Natomiast wzrosty poniżej 10% były tylko w 3 formatach - dyskontach, sieciach typu DIY i hurtowniach. Zeszłoroczny poziom utrzymały jedynie sklepy z art. z kategorii kultury i rozrywki.

Zmiana liczby promocji gazetkowych w poszczególnych formatach w okresie 2019 vs 2020 (I półrocze)
1 197 500
1 115 570
-15%
2019
2020
Cash&Carry
94 648
86 967
-8%
Convenience
93 119
87 504
-6%
Dyskonty
92 318
100 757
+9%
Hurtownie
369 927
381 776
+3%
Hipermarkety
216 371
157 953
-27%
RTV/AGD
19 396
11 027
-43%
Supermarkety
199 083
185 732
-7%
Artykuły dla dzieci
2443
522
-79%
DIY
35 840
37 804
+5%
Apteki/Drogeria
60 728
51 930
-14%
Kultura i Rozrywka
13 627
13 598
-0,1%

Z analizy wykonanej dla programu branżowego AdRetail Inspirio wynika, że w I półroczu br. sieci handlowe opublikowały w gazetkach o 15% mniej promocji niż w analogicznym okresie 2019 roku. Bez względu na ustalane wcześniej plany promocyjne, musiały ograniczyć ilość akcji z powodu pandemii. Niemniej ogólna redukcja na ww. poziomie jest uznawana za sporą i zauważalną na rynku. I tak największe spadki odnotowały sklepy z art. dla dzieci - 79%. Duże ograniczenia wprowadziły też  sieci oferujące asortyment RTV-ADG - 43%. Na trzecim miejscu znalazły się hipermarkety - 27%. Potem były drogerie i apteki - 14%, cash&carry - 8%, supermarkety - 7%, jak również sieci convenience - 6%.Dwa największe ograniczenia mogły być związane z tym, że w dobie pandemii klienci przestali kupować zabawki i sprzęty RTV-AGD. Wielu konsumentów ograniczyło się do robienia tylko niezbędnych zakupów. Produkty potrzebne dla dzieci częściej były nabywane w dyskontach, przy tzw. okazji.

Zaledwie 3 formaty z 11 analizowanych odnotowały wzrosty. Największy z nich miały właśnie dyskonty - 9%. Za nimi były sieci typu DIY - 5%, a potem - hurtownie - 3%. W sklepach z art. z kategorii kultury i rozrywki nic się nie zmieniło.

Analiza powstała na zlecenie Programu AdRetail Inspirio. Opracowali ją eksperci z Centrum Analiz Grupy AdRetail, międzynarodowej agencji badawczo-analitycznej Hiper-Com Poland oraz platformy analityczno-badawczej UCE RESEARCH. Łącznie sprawdzono ponad 2,3 mln promocji pochodzących z gazetek wydawanych w I półroczu 2020 roku. Wyniki porównano z danymi z analogicznego okresu ub.r. Pod uwagę wzięto wszystkie dostępne na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience, cash&carry, hurtownie, drogerie i apteki, sieci DIY, RTV-AGD, a także sklepy dziecięce oraz z art. z kategorii kultury i rozrywki.

Zdaniem ekspertów

Zdaniem ekspertów

Prowadząc rozważania na temat aktywności promocyjnej sieci handlowych, należy przede wszystkim pamiętać o tym, że większość akcji jest uzgadniana z producentami w IV kwartale roku poprzedzającego plan promocyjny.  Występujące korekty w I półroczu br. były determinowane przez pandemię, lockdown i przeniesienie znacznej części sprzedaży sektora non-food do kanału e-commerce. To oczywiście wiązało się z zaniechaniem tradycyjnych promocji gazetowych na rzecz działań w kanale internetowym. To z kolei tłumaczy spadki wśród sklepów z art. dla dzieci, RTV-ADG oraz hipermarketów, które zaktywizowały sprzedaż online. 

Dyskonty, będąc najbliżej klientów, postanowiły zawalczyć między sobą o zdeterminowanych konsumentów. Podobne przesłanki zwiększenia promocji mogły mieć sieci DIY, zachęcające przebywających w izolacji społecznej majsterkowiczów do aktywności domowej. Poza tym ta grupa sklepów nie została objęta tak drastycznymi obostrzeniami jak np. galerie handlowe.

Pandemia sprawiła, że w I półroczu br. sieci handlowe zaoferowały mniej promocji w gazetkach niż w analogicznym czasie ub.r. W stanie zagrożenia epidemiologicznego klienci ograniczyli ilość swoich wizyt w sklepach. Zmniejszyło się też ich zainteresowanie szeroko prezentowanymi ofertami, zwłaszcza przedstawianymi w formie drukowanej. Było to wyrazem nowych trendów konsumenckich.

Spadek promocji gazetkowych w sklepach z art. dla dzieci wynikał z tego, że Polacy przenieśli swoje zakupy do dyskontów. Ich oferty są równie atrakcyjne, a ponadto tego typu sieci są zlokalizowane blisko domów klientów. W sklepach dyskontowych konsumenci mogą kupować produkty dla najmłodszych niejako przy okazji codziennych zakupów, ograniczając liczbę odwiedzanych miejsc. To w czasie pandemii ma istotne znaczenie.

Natomiast spadek ilości promocji w gazetkach sklepów RTV-AGD jest efektem wzrostu sprzedaży online. Z kolei w kanale hipermarketów o mniejszej aktywności promocyjnej zadecydowała lokalizacja tego typu sklepów, usytuowanych często w galeriach handlowych.

Podsumowując, w tym roku największymi wygranymi okazały się sklepy dyskontowe. Ich liczba systematycznie rośnie, a za tym idzie również wzrost promocji. Niepewna sytuacja na rynku i obawy konsumentów o przyszłe dochody podnoszą ich zainteresowanie punktami sprzedaży oferującymi niskie ceny.


Spadek ilości promocji w gazetkach wynika z kilku czynników. Przede wszystkim sieci handlowe redukowały asortymenty i dopasowywały je do nowego, kryzysowego zapotrzebowania. Zmniejszenie kosztów pozwoliło na utrzymanie niskich cen. W takich warunkach zostało mniej pieniędzy na promocje, a informacje o nich w znacznym stopniu przeniosły się do Internetu. Ponadto klienci ograniczyli swoje zakupy, więc zapotrzebowanie na rabaty również spadło.

Redukcja zakupów w takich kategoriach, jak zabawki czy RTV-AGD, poskutkowała zawężeniem promocji. Klienci skoncentrowali się na kupowaniu rzeczy niezbędnych. Dlatego kosztowne promocje niewiele mogły zmienić. Można było zauważyć wyraźny spadek sprzedaży i zarazem bardzo natarczywe reklamy obejmujące niezbyt wiele produktów. Spadła też pozycja hipermarketów, oferujących bardzo szeroki wybór towarów, bo klienci kupowali tylko najpotrzebniejsze produkty.

Kryzys powoduje, że coraz trudniej przekonać konsumentów do zakupu rzeczy, które już mają, takich jak np. elektronika. Jest on natomiast korzystny dla dyskontów i mniejszych, relatywnie niedrogich sklepów sieciowych - formatu tradycyjnego i proximity store. Dyskonty mają doskonale dobrany i wąski asortyment. Do tego dobrze komunikują swoje oferty. Sieci te muszą tylko utrzymywać więź z klientami i skutecznie to czynią.

Jeśli dojdzie do ponownego lockdownu, to ograniczenie podaży i aktywności handlowej wygasi akcje promocyjne. Nie będzie popytu na inne artykuły niż te niezbędne. Zarabiać będą niektóre formaty, głównie dyskontujące i same dyskonty. Przekaz promocyjny będzie bardzo wąski i podkreślający niskie ceny tylko tych niezbędnych do bieżącego przetrwania produktów. Jeśli do tego nie dojdzie i kryzys zacznie odchodzić, to promocje wybuchną, bo handel i produkcja będą chciały szybko odbudować rynek, tym bardziej że z eksportem może nie być różowo. Mogą wystąpić bariery w Europie o bardzo zróżnicowanym charakterze. To oczywiście może negatywnie wpłynąć na całą powyższą sytuację.

Spadek ilości promocji w I półroczu br. względem analogicznego okresu ub.r. był bezpośrednio związany z pandemią. Ograniczenie ruchu konsumentów oraz limity dotyczące liczby klientów w sklepach wymusiły na sieciach zmniejszenie aktywności promocyjnej. Dodatkowo niektóre sieci zrezygnowały lub częściowo ograniczyły produkcję gazetek sezonowych, np. grillowych czy majówkowych.

Największe spadki odnotowały sklepy z art. dla dzieci - o 79%, RTV-ADG - o 43%, a także hipermarkety - o 27%. Te trzy formaty często występują w dużych centrach handlowych, które były zamknięte w okresie lockdownu. W związku z tym poniosły największe straty i ograniczyły promocje lub przeniosły je do Internetu wraz z atrakcyjnymi formami dostarczania towarów do domów klientów.

Z kolei największy przyrost promocji był w dyskontach - o 9%, sklepach typu DIY - o 5%, jak również w hurtowniach - o 3%. W okresie narodowej kwarantanny zdecydowaną przewagę uzyskały sklepy relatywnie bliskie konsumentowi. W tym wypadku prym wiodły dyskonty. Natomiast wiele słyszeliśmy o domowych remontach z racji zaistniałej sytuacji. I to mogło mieć wpływ na wyniki sieci z branży DIY.

Z powodu drugiej fali epidemii II półrocze br. także będzie charakteryzowało się mniejszą dynamiką promocyjną w stosunku do poprzedniego roku. Natomiast sieci handlowe na pewno są już lepiej przygotowane do nowych warunków i będą sprawniej reagowały na rozwój sytuacji. Widać to już było na przykładzie sezonowo sprzedawanych zniczy, które pojawiły się w sklepach znacznie wcześniej niż w minionych latach.

Dane i statystyki

Dane i statystyki

 Badanie

Raport powstał w wyniku pracy kilku niezależnych zespołów, w tym między innymi ekspertów z Centrum Analiz Grupy AdRetail, międzynarodowej agencji badawczo-analitycznej Hiper-Com Poland oraz platformy analityczno-badawczej UCE RESEARCH (należącej do brytyjskiej spółki doradczej UCE GROUP LTD.).

◉   Dane dotyczące promocji gazetkowych z okresu 2019 vs 2020 (I półrocze)
   159 przeanalizowanych sieci handlowych działających na terenie Polski
   Z kategorii: dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience, cash & carry, drogerie, apteki, hurtownie, sklepy z artykułami dziecięcymi, przemysłowe, z dziedziny kultury i rozrywki  oraz RTV-AGD oraz DIY
◉   2 313 070 przeanalizowanych promocji

Zmiana liczby promocji gazetkowych w poszczególnych formatach w okresie 2019 vs 2020 (I półrocze)
1 197 500
1 115 570
-15%
2019
2020
Cash&Carry
94 648
86 967
-8%
Convenience
93 119
87 504
-6%
Dyskonty
92 318
100 757
+9%
Hurtownie
369 927
381 776
+3%
Hipermarkety
216 371
157 953
-27%
RTV/AGD
19 396
11 027
-43%
Supermarkety
199 083
185 732
-7%
Artykuły dla dzieci
2443
522
-79%
DIY
35 840
37 804
+5%
Apteki/Drogeria
60 728
51 930
-14%
Kultura i Rozrywka
13 627
13 598
-0,1%

Zobacz inne raporty